Khamis, 14 Februari 2019

MAKSUD D.A.R.V.I.H

D - DADAH

Dadah merupakan sejenis bahan yang merbahaya dan mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan seseorang dari segi fizikal, mental, emosi serta tingkahlaku pengguna seperti ketagihan dan terus bergantung hidup kepadanya.

A - ALKOHOL

Alkohol sinonim dengan arak atau minuman keras yang boleh memperlahankan fungsi sistem saraf pusat dan gangguan tingkahlaku yang tidak stabil seperti mabuk, kemurungan, agresif dan bercelaru.

R - ROKOK

Rokok adalah silinder dari kertas yang mengandungi bahan busa serabut sintetik dannikotin yang boleh mengakibatkan serangan jantung dan kanser paru-paru.

V - VAPE

Vape atau rokok elektrik adalah salah satu jenis dari penghantar nikotin elektronik. Rokok elektrik dirancang untuk membantu pecandu rokok tembakau mulai berhenti merokok. Rokok elektrik bekerja dengan cara memanaskan cairan yang ada dalam tabung dan kemudian menghasilkan wap seperti asap yang umumnya mengandung berbagai zat kimia. Pengguna menghisap zat kimia ini terus dari corongnya.

I - INHALAN

Inhalan merupakan bahan kimia psikoaktif yang terhasil daripada pelarut organik, aerosol, pelekat deodoran, pemetik api, cat yang boleh menyebabkan kematian sel otak dan cacat akal.

H - HIV

HIV merupakan virus yang menyebabkan kegagalan sistem imun tubuh ataupun kebolehan semulajadi tubuh untuk melawan penyakit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan